Hus og have

Soveværelset – fokus på den gode nattesøvn

single-image

Rigtig mange danskere døjer i dag med søvnproblemer. Det er måske ikke noget, du tænker særligt meget over, men for lidt søvn kan blive katastrofalt i den lange evne. Din krops celler får simpelthen ikke nok tid til at komme sig over en lang dags hårdt arbejde, hvis din søvn ikke er tilstrækkelig. Det kan både lede til problemer med immunsystemet og stress. Nogle undersøgelser kobler endda dårlig søvn til en forøget chance for at udvikle Alzheimers. Det er altså rigtig vigtigt, at får sovet ordentligt – og her kan indretningen af dit soveværelse også spille en rolle.

Lysmængden i soveværelset

Måske har du selv oplevet, hvordan det kan være noget sværere at falde i søvn i sommermånederne, hvor lyset strømmer ind gennem vinduerne selv sent om aftenen. Mennesket er nemlig dagaktivt, så derfor er det helt naturligt, at du vil føle dig mere vågen, når der er lyst på dit soveværelse. Det er bare ikke særligt heldigt for din døgnrytme, men heldigvis kan du sagtens gøre noget ved det. Et par tætsluttende panelgardiner kan holde en stor del af lyset ude og gøre underværker for din nattesøvn, selvom det virker som en lille ting. Du kan finde et bredt sortiment af gode gardiner på bestil-gardinbussen.dk.

Fjern forstyrrelserne

Selvom det kan være vældig hyggeligt at ligge med sin telefon i sengen, mens der kører en god film på fjernsynet, så skal du nok overveje at lade skærmene blive uden for soveværelset. I hvert fald lige inden du skal sove. Lyset fra telefonen virker også nemlig forstyrrende på din søvn og kan snyde dig til at tro, at det stadig er dag. Hvis det er muligt for dig, kan du derfor forsøge med en regel om, at skærmene skal slukkes en time før sengetid. Du kan i stedet bruge tiden på at læse en god bog eller snakke med familien.

You may also like